🔹 Bezpieczną przestrzeń do bycia sobą – z echolalią, kręceniem, ciszą i potrzebą bliskości.
🔹 Osoby dorosłe, które nie naciskają, ale są obecne i reagujące.
🔹 Możliwość kontaktu na jego warunkach – nie wtedy, gdy my chcemy, ale wtedy, gdy ono czuje się gotowe.
🔹 Zaufanie, że komunikacja może mieć różne formy.
W naszym przedszkolu w Gliwicach dzieci w spektrum są przyjmowane z całą swoją złożonością. Dzięki inspiracji Son-Rise®, damy im nie tylko strukturę i terapię – damy relację. A od niej wszystko się zaczyna.
Poznaj miejsce, w którym Twoje dziecko będzie widziane.
Sprawdź, czy to może być przestrzeń dla Twojego dziecka.
Son-Rise® to metoda, która dla wielu rodziców dzieci w spektrum jest jak oddech ulgi. Nie zaczyna się od diagnozy. Nie opiera się na planie korekty. Nie polega na „naprawianiu” zachowań. Zamiast tego, zaprasza dorosłego do wejścia w świat dziecka – na jego zasadach, z pełną obecnością i bez oczekiwań.
Twórcy metody – rodzice chłopca z autyzmem – zauważyli, że ich syn najbardziej „otwierał się” wtedy, gdy oni przestawali go kontrolować, a zaczynali być z nim. W jego świecie. W ciszy. W ruchu. W powtarzalnych gestach. W echolaliach. To nie „przełamywanie barier” przyniosło postęp, tylko bycie razem.
Dziś Son-Rise® znana jest jako metoda, która stawia na miłość, zaufanie, kontakt, zamiast wymagań, nakazów i struktur behawioralnych. Ale czy można z niej czerpać, pracując w przedszkolu?
W „Tajemnicach Lasu” mówimy: tak. Nie kopiujemy tej metody 1:1, bo to niemożliwe w przedszkolnej grupie – ale jej duch jest obecny w naszyh przekonaniach i podejściu do budowania relacji z dzieckiem. I to robi ogromną różnicę.
Co Son-Rise® wnosi do codzienności dzieci?
🔸 Zamiast: „usiądź prosto” → mówimy: „widzę, że chcesz się ruszać – może spróbujemy w ruchu?”.
🔸 Zamiast: „powiedz ładnie” → czekamy, aż dziecko znajdzie swój sposób na kontakt.
🔸 Zamiast: „zrezygnuj z kręcenia” → sami kręcimy się z dzieckiem, by powiedziało: „hej, jesteś ze mną”.
W przedszkolu terapeutycznym, które chce być bezpieczne dla dzieci w spektrum, nawiązanie relacji jest pierwszym i najważniejszym „zadaniem”. Nie rozpoczniemy dnia od oczekiwań. Zaczniemy od ugruntowania: obecności, rytmu, zaufania.
Dziecko musi wiedzieć, że nie zostanie ocenione. Że może „nie chcieć”. Że nie musi być „gotowe” na coś, na co nie ma dziś przestrzeni w sobie. I że to nie przekreśla relacji z nauczycielem.
Oczywiście, Son-Rise® została zaprojektowana jako metoda indywidualna, najczęściej w środowisku domowym. Ale jej wartości – uważność, podążanie, brak presji – są absolutnie możliwe do przeniesienia na grunt przedszkolny, jeśli tylko kadra naprawdę je rozumie i żyje nimi. W „Tajemnicach Lasu” każdy dzień zaczniemy od relacyjnego „kręgu obecności”, który nie ma sztywnych zasad. Ktoś siedzi na dywanie, ktoś woli się położyć, inny jeszcze chodzi po sali. Ważne, że jesteśmy razem – i że nie musimy udowadniać tego ciałem, tylko obecnością. W zabawie nie poprawimy. Potowarzyszymy. W sytuacjach trudnych – nie zatrzymamy emocji, tylko wspieramy ich regulację. Jeśli dziecko powtórzy 20 razy to samo pytanie – nie uciszymy go, tylko odpowiemy na tyle razy, ile potrzebuje. Bo dla niego to może być droga do kontaktu.
Metoda Son-Rise® nie jest „miękka”. Jest głęboka. Bo żeby zrezygnować z narzędzi kontrolnych, trzeba naprawdę zaufać dziecku. I sobie.
WIDZIMY KAŻDE DZIECKO. SŁUCHAMY KAŻDEGO GŁOSU.
© Tajemnice Lasu 2025
+48 535 375 029
dyrektorka@tajemnicelasu.pl
44-112 Gliwice
ul. Sztabu Powstańczego 4
Przedszkole Tajemnice Lasu
regulamin